Wednesday 11 January 2017

Ikan Siakap Masak Stim Asamboi



Menu ari nie..dpt ikan siakap cumel2 kat pasar tadi..geram plak aku tgk..sekilo RM 15..murah laa nyeeiii..plak tu mmg size aku suko..tak besaq tak kecik..just nice..rembat 2 ekor skali..baru RM 8.00 utk 2 ekor tuee..baru aku puas..hahahaaaa..

Klu ikan nie mmg feveret papa..buat 3 rasa..tp manjang plak menu tuh..gegeh laaa aku google resepi..msk stim nie..plus abg plak dh suka msk cm tue..stat mummy dia buat kat umah mama..hirup2 kuah tue smp licin dia kerjakan..tgk2 smue bahan dlm resepi tuh hado kek umah nie..terus ketang ketung laaaa..

Senang giler campak smue..rebus! tp jgn la campak..nak bg laki anak2 mkn kot..bahasa kasau aku cm tue laa..tak campak pon..heheheeee..

Terajin hari nie meh aku habaq bahan2 dia..coba sendiri hokey..

-bawang holland
-bawang putih
-halia
-cili merah
-cili padi
-tomato
-limau kasturi..klu ikut tu guna limau nipis..tp limau tue jek yg hadoo dlm poti ais den nie..jalaaannn..
-carrot
-sos tiram
-asam boi

☝senang kaannn..didihkan air sat..masuk kan smue tu..racik2 jek..garam+gula+masam+pekat nyer sket..ikut tokak masing2 laaa..daaa siap! Semudah ABC..hahahaaaaa..

Aku regukan ngan ayam wing goreng ngan tepung kepsi..telur bistik..ala2 kek gorai gitu..makan time panas2..mmg walaaaa..😄 soh papa panas kan jap ms ank2 nak blk sek..sbb aku msk pagi2 td kan..baru ommpphh😋

Papa msk kje petang..siap soh tggalkan kuah ikan tu..kang blk papa nak lagik..eheemmm..ehemmm..tanda nyer hapa tue..wakkakaaaaaa..sodap laaaaa tueeeww kan..kann..smp ank bujang nie ckp..1st time menjadik mama buat ikan stim nie..hahaaaa..sabor jek laaa ank btuah!


Kadang2 menu yg jarang aku buat..selak2 resepi..ngeri jgk nak buat..sbb nyer ramai sgt pengkritik lam umah nie..mcm2 komen nnt..tu nie laaa..bla..blaa..blaaaa..ada jek tak kena..klu sedap kat tekak tu..rezeki laa..tak sedap kang..fengsannn nak layan masing2..

Dgn bismillah..selawat..alhamdullilah berjaya tawan tokak masing2 ari nie..hahahaaa..sok2 leh wat lagik..

Lom abis ari..aku dh pikiq nk msk apa plak sok nie..
Hhhhmmmm tu la kje aku..#luvmyjob..😅

No comments:

Post a Comment

Sesi Baru Persekolahan 2024

  Assalammualaikum.. 10 mac ari tue bdak bertuah nie cek in blk asrama..boleh dier demam smggu sblom dier nak blk tue..demam terkezutt..haah...